Stres w pracy – stresujące sytuacje
Stres w pracy to problem naprawdę wielu osób. Mimo, że coraz więcej osób adresuje ten problem i otwarcie o nim mówi nadal jednak wielu pracowników nie przyznaje się do stresu w pracy. Wynika to z faktu, że wiele osób nie chce przyznać się do porażki lub być postrzeganymi jako osoby słabe, które przeraźliwie boją się codziennych wyzwań. Należy jednak pamiętać, że stres w pracy nie jest niczym dziwnym i można, a nawet trzeba o nim mówić otwarcie. Jakie są najczęstsze sytuacje stresogenne, co sprawia, że się stresujemy?
Jedną z najczęstszych stresujących sytuacji jest z pewnością moment kiedy zaczynamy nową pracę. Wejście w zupełnie nowe środowisko to bardzo stresujący moment. Nikogo tak naprawdę nie znamy, a chcemy przecież zyskać przychylność kolegów z pracy. Nawet najbardziej banalne kwestie są dla nas niezwykle problematyczne. Zastanawiamy się jak się ubrać, co i w jaki sposób jeść, o czym rozmawiać z nowymi kolegami w czasie godzin pracy, ale i w czasie przerwy itp. Nie wspominając już o bardziej oczywistych stresujących sytuacjach takich jak: jak sobie radzić z nowymi obowiązkami, jak obsługiwać sprzęt, jak sobie poradzić z nauką nowych programów itp. Czy przyznać się do braku wiedzy i poprosić o pomoc czy lepiej jednak być proaktywnym i szukać rozwiązania na własną rękę? Czynników stresujących jest naprawdę wiele. Jak sobie radzić?
Stres w pracy – jak sobie radzić
Wiele profesji z zasady wiąże się z sytuacjami stresującymi. Wystarczy choćby pomyśleć o pracy w biurze księgowym. Stres w pracy na tego typu stanowisku wynika z faktu, że musimy być na bieżąco z przepisami i regulacjami prawnymi, które określają jak powinna działać firma, jak płacić podatki itp. W przypadku takiej pracy nawet najmniejszy błąd może mieć poważne konsekwencje. Wystarczy pomyśleć o błędach w zeznaniach podatkowych, które mogą spowodować poważne straty lub błędach w prowadzeniu finansów firmy, które w ekstremalnych przypadkach mogą doprowadzić do spraw przed sądem. Jak sobie radzić ze stresem w takiej sytuacji? Przede wszystkim należy pamiętać o dokładnym sprawdzeniu całej naszej pracy, nigdy nie należy się spieszyć. Dodatkowo zawsze możemy przecież poprosić o pomoc kolegów z pracy.