Prowadzenie własnej działalności gospodarczej to duża odpowiedzialność. Oprócz obowiązków związanych z prowadzeniem biznesu, obrotem towarów i obsługą klientów, przedsiębiorca zobowiązany jest do terminowego sporządzania rozliczeń podatkowych, opłacania podatków i składek ubezpieczeniowych. Na szczęście nie jest w tych działaniach osamotniony. Może, a w niektórych sytuacjach wręcz powinien, skorzystać z pomocy biura księgowego. Najlepiej, jeśli będzie to certyfikowane polskie biuro księgowe w UK.
Księgowy w firmie czy współpraca z biurem rachunkowym?
Otwierając własną firmę, możemy rozważyć kilka opcji prowadzenia księgowości. Jedną z nich jest samodzielnie pilnowanie spraw księgowych. Opcja zdecydowanie najtańsza, ale czy zawsze opłacalna? Nie, ponieważ sprawy księgowe wymagają dużego zaangażowania, dużej skrupulatności, a także dobrej znajomości obowiązujących przepisów, programów księgowych itd. Warto zauważyć, że przepisów nie wystarczy nauczyć się raz, ponieważ nieustannie są zmieniane. Dlatego najlepszym wyjściem jest powierzenie spraw księgowych w ręce wykwalifikowanego księgowego.
Skoro zdecydowaliśmy już, że księgowością firmy zajmie się specjalista w tej dziedzinie, musimy rozważyć formę współpracy. Pierwsza opcja to zatrudnienie księgowego na etacie. Wówczas firma ma własnego specjalistę, zawsze na stanowisku pracy, zawsze pod ręką, zawsze zaangażowanego w sprawy przedsiębiorstwa. Druga opcja to współpraca z zewnętrznym biurem rachunkowym. Z tej opcji korzystają przede wszystkim firmy jednoosobowe, niewielkie spółki, małe i średnie biznesy, które nie prowadzą działalności na tak szeroką skalę i nie mają aż tylku pracowników, by zatrudniać księgowego w firmie. Wystarczy, że kilka razy w miesiącu przekażą dokumentację i najważniejsze informacje firmie zewnętrznej, a reprezentujący ją księgowy w UK zajmie się resztą.
Polski księgowy w UK – jak znaleźć dobrego księgowego dla swojej firmy?
Osoby pochodzące z Polski, po spełnieniu określonych warunków, mogą otwierać w Wielkiej Brytanii własne firmy. W wielu przypadkach już na etapie sporządzania planu biznesowego warto rozejrzeć się za dobrym biurem księgowym. Najlepiej, jeśli będzie to polskie biuro księgowe w UK. Dlaczego? Ponieważ pracownicy takiego biura mają wiedzę zarówno na temat przepisów obowiązujących w Wielkiej Brytanii, jak i interesują się tym, co dzieje się w Polsce. Pamiętajmy, że wiele osób dzieli życie pomiędzy oba te kraje i łatwiej im omawiać swoje sprawy z osobą, która rzeczywiście rozumie tę sytuację. Nie bez znaczenia jest też możliwość prowadzenia rozmowy z księgowym w ojczystym języku.
Oczywiście poza tym wszystkim istotne jest, gdzie znajduje się biuro księgowe (dziś już mniej, z uwagi na możliwość prowadzenia księgowości online), jaką ma opinię, jakiego rodzaju usługi oferuje, czy oferuje nowoczesne formy kontaktu, jakie ma podejście do klienta, jak kształtują się ceny za usługi księgowe itd. Bardzo ważne są również certyfikaty i uprawnienia.
Certyfikowane biuro księgowe w UK
Do prowadzenia księgowości firmy najlepiej zatrudniać wykwalifikowanego księgowego z certyfikatem. W UK obowiązują certyfikaty AAT, ACCA oraz CIMA. Jeśli księgowy posiada jeden z wyżej wymienionych certyfikatów, daje to dużą gwarancję, że księgowy prowadzi swoją działalność zgodnie z wymogami prawno-księgowymi w Wielkiej Brytanii.