Na jakie problemy przedsiębiorcy napotykają najczęściej?
Prowadzeniu własnego biznesu towarzyszy mnóstwo problemów. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ zarządzanie firmą wymaga też wiedzy z innych dziedzin m.in. finansów, kadr, kwestii podatkowych itp., a tą nie każdy początkujący przedsiębiorca posiada. Z tego też względu postanowiliśmy napisać o tych, na które napotykają oni najczęściej. Być może nasz artykuł sprawi, że kolejnym osobom uda się ich uniknąć.
Najczęstsze problemy przedsiębiorców:
- Brak nowych klientów – spora liczba osób prowadzących własną działalność gospodarczą błędnie sądzi, że klienci w cudowny sposób sami się pojawią. Nic bardziej mylnego! Rozwój firmy pod tym względem uzależniony jest od masy działań, które musi wykonać właściciel. To do niego należy pozyskanie nowych kontaktów, przekonanie klienta, by skorzystał z proponowanej przez niego oferty itp. Oczywiście to, czy się zajmie tym samodzielnie, czy skorzysta z pomocy pracownika bądź fachowej firmy nie ma znaczenia. Liczy się końcowy efekt, czyli wzrost liczby konsumentów.
- Elementarna wiedza biznesowa na niskim poziomie – samo założenie firmy nie wystarczy. Potrzebne są jeszcze: umiejętne zarządzanie, kreatywność, administracja, operacyjność, odpowiedni marketing oraz dostarczanie towarów i usług spełniających obowiązujące kryteria. Oczywiście wiedzę w powyższych aspektach musisz zdobywać systematycznie i stale ją uzupełniać, więc czeka Cię ciągle samodoskonalenie.
- Stosowanie pasywnego marketingu zamiast aktywnego – samo oczekiwanie na reakcję klienta nic nie da, jeśli nie zastosujesz środków aktywnego marketingu. Co się do nich zalicza? Wszelkiego rodzaju ogłoszenia, reklamy, wykonanie strony internetowej, e-mailowy bądź telefoniczny kontakt z klientem. Pamiętaj, że to Ty masz wyjść z inicjatywą, a reakcja klienta stanowi jej wynik.
- Opieranie się wyłącznie na naturalnej sieci kontaktów – to, że znajomi i rodzina chcą Ci pomóc, polecając Twoje usługi innym osobom, które znają, to doskonały pomysł, jednak nie powinieneś polegać wyłącznie na nich. Lepiej sami zacznij działać i rozszerzać bazę danych potencjalnych klientów, a spodziewane efekty przyjdą szybciej niż przypuszczasz.
- Nieumiejętność określenia grupy docelowej – aby osiągnąć pożądany efekt musisz sprecyzować grupę docelową, do której chcesz dotrzeć, i sprecyzować przekaz tak, by do niej trafiła. Nie zapominaj, że liczy się indywidualne podejście.
- Wydatki przewyższające dochody – pamiętaj o tym, że początkowe miesiące działalności nie przysporzą Ci wielkich zysków, więc miej w zapasie trochę pieniędzy, by móc pokryć bieżące wydatki. Unikaj kredytów, bo mogą jedynie pogorszyć sytuację. Lepiej odłóż trochę gotówki i zrób z niej zabezpieczenie na przyszłość.
- Silenie się na samowystarczalność – określ własne umiejętności i rób to, co potrafisz najlepiej, a resztę działań zleć do wykonania specjalistom. Nie ma sensu się męczyć, bo nie przyniesie to żadnych dobrych rezultatów.