Coraz częściej młodzi ludzie rezygnują z pracy na etacie i postanawiają rozpocząć własną działalność gospodarczą. To rozwiązanie, które zapewnia im wygodę, bezpieczeństwo finansowe i pozwala rozwijać karierę, w taki sposób jak sobie wymarzyli. Niestety bardzo często pieniądze stanowią przeszkodę w realizacji tego celu. Ogrom inwestycji, których trzeba dokonać już na samym początku niejednokrotnie przerasta ich możliwości finansowe. Istnieje jednak sposób, by poradzić sobie z tym problemem. Wystarczy pozyskać dotacje. Jak to zrobić, o czym trzeba pamiętać, jak wygląda cały proces przyznawania dofinansowania? Na te i wiele innych pytań udzielamy odpowiedzi w dalszej części artykułu.
Kto może starać się o dotację?
Na samym początku trzeba wspomnieć, że o dotację może się ubiegać osoba spełniająca pewne warunki. Przede wszystkim wnioskujący musi być osobą posiadającą status bezrobotnego (aby go uzyskać należy zarejestrować się w Urzędzie Pracy) i to przynajmniej od trzech miesięcy. Poza tym nie może być osobą karaną za przestępstwa gospodarcze(brane pod uwagę są 2 lata wstecz) ani studentem studiów dziennych. Co więcej, dotacje nie przyznawane są także osobom, które w ciągu ostatnich lat skorzystały już z dofinansowania, prowadzą już działalność gospodarczą bądź w ciągu ostatniego roku odmówiły przyjęcia pracy bądź skorzystania ze stażu zaproponowanego im przez urząd pracy.
Jak wygląda procedura przyznawania dofinansowania?
Cały proces przyznawania dofinansowania trwa kilka a nawet kilkanaście tygodni. Po złożeniu wniosku i jego zaakceptowaniu przez komisję przychodzi czas na podpisanie umowy z urzędem pracy, w którym bezrobotny złożył dokumenty oraz poręczycielami. Poręczycielami są osoby, które zobowiązują się do zwrotu kwoty przyznanego dofinansowania, w razie gdyby osoba, która ją uzyskała nie dopełniła koniecznych warunków. Przelanie środków na konto wnioskującego następuje zwykle do kilku dni od podpisania umowy.
Jakie dokumenty wymagane są przy staraniu się o dotację?
Oczywiście osoba, która stara się pozyskać dotację, oprócz wniosku, musi w urzędzie pracy złożyć także szczegółowy biznesplan, w którym dokładnie opisze rodzaj i zakres prowadzonej działalności. Jego dostarczenie jest szczególnie ważne, gdy wnioskujący nie posiada wkładu własnego lub jego wykształcenie i doświadczenie nie pokrywają się z profilem biznesu, który ma zamiar prowadzić. Do składanej dokumentacji należy jeszcze dołączyć wszystkie certyfikaty i dokumenty poświadczające posiadane kwalifikacje i umiejętności oraz rozwój dotychczasowej kariery.
Jak wysoka może być kwota dotacji?
Osoby, które składają wniosek o przyznanie dofinansowania często zastanawiają się jak wysoka kwota zostanie im przyznana. Z reguły waha się ona między 18 a 27 tysiącami złotych, jednak jej ostateczna wysokość uzależniona jest od ilości środków pieniężnych, którymi dysponuje urząd pracy oraz ilości pozytywnie rozpatrzonych wniosków.
Czy trzeba mieć wkład własny?
Spora ilość osób, która chce starać się o dofinansowanie zastanawia się, czy musi posiadać wkład własny. Z reguły nie jest on wymagany, ale z doświadczenia wiemy, że lepiej mieć w zanadrzu niewielką ilość pieniędzy, na wypadek gdyby okazała się niezbędna do uzyskania reszty kwoty.