Masowe zakupy w grudniu

Masowe zakupy w grudniu a zobowiązania wobec US

Grudzień to czas, w którym sklepy pełne są klientów poszukujących gwiazdkowych prezentów dla najbliższych. Okazuje się jednak, że placówki handlowe przeżywają prawdziwe oblężenie nie tylko z powodu zbliżających się świąt. Masowe zakupy w grudniu wynikają również z chęci obniżenia zobowiązań wobec fiskusa.

Grudniowe zakupy a podatek za cały rok

grudniowe zakupyPrzedsiębiorcy doskonale wiedzą, że zrobienie dużych zakupów w ostatnim miesiącu roku może mieć duży wpływ na wysokość podatku należnego fiskusowi. Oczywiście nie zawsze tak się dzieje, niemniej w wielu sytuacjach grudniowe zakupy wpływają na wysokość podatku za cały rok – obniżają go.

Chodzi o zakup środków trwałych, które jeszcze w grudniu zostaną oddane do użytku. Tylko taki zakup może wpłynąć na obniżenie podatku dochodowego.

Masowe zakupy w grudniu a podatek dochodowy – jak to działa?

Działalność opodatkowana na zasadach ogólnych (dwustopniowa skala podatkowa) rozliczana jest w taki sposób, że przedsiębiorca w ciągu całego roku regularnie odprowadza od swoich dochodów zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Pamiętajmy przy tym, że podstawą opodatkowania podatkiem PIT jest różnica pomiędzy osiągniętym przychodem a kosztem podatkowym. Jeżeli chcemy zapłacić niższy podatek, musimy zwiększyć koszty uzyskania przychodów. Pod koniec roku mniej więcej wiadomo, ile wynoszą zobowiązania wobec fiskusa, zatem po dokonaniu pierwszych podsumowań można zrobić masowe zakupy w grudniu.

Warunek jest następujący: zakupione przedmioty muszą być oddane do użytkowania przed końcem roku podatkowego. Może to być nawet 31 grudnia – ważne, by zgadzał się rok.

Limit masowych zakupów w grudniu

Oczywiście to nie jest tak, że przedsiębiorca może zakupić nieograniczoną ilość środków trwałych. Wartość środka trwałego nie może przekroczyć kwoty 3,5 tys. zł. Przedmioty, które kosztowały mniej niż 3,5 tys. zł. będą pomniejszały przychód z działalności gospodarczej.

A co, jeśli przedsiębiorca wyda większą sumę? Okazuje się, że zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, przedsiębiorca może za jednym razem do kosztów uzyskania przychodu zaliczyć zakup środka trwałego o większej wartości niż 3,5 tys. zł, jednak tylko wtedy, gdy będzie on wykorzystywany w działalności gospodarczej nie dłużej niż rok.

W przeciwnym wypadku przedsiębiorca będzie zmuszony usunąć z ewidencji księgowej jednorazowy wydatek (koszt), ale będzie mógł go następnie amortyzować. To już jednak temat na osobny artykuł.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *