Na czym polega praca w kadrach?

Kiedyś zwana pracą w kadrach, obecnie znana jako stanowiska HR. Jeśli lubimy kontakt z ludźmi, ale jednocześnie kwestie związane z rachunkowością i księgowością nie są nam obecne, warto zastanowić się nad zajęciem się pracą w kadrach i płacach. Zakres obowiązków pracowników na tym stanowisku jest dość prosty – zazwyczaj oznacza on, że naszym zadaniem jest pełna obsługa kadr, czyli osób zatrudnionych w firmie oraz kwestie zarobków pracowników. Tego typu pracownik często zajmuje się także rekrutacją na nowo powstające stanowiska, wybiera najbardziej odpowiednie osoby na dane miejsce, ale prowadzi także dokumentację pracy każdej zatrudnionej osoby. Zaliczamy do tego zarówno zajmowanie się nawiązywaniem współpracy między firmą a przyjętą osobą jak i rozwiązaniem umowy z byłym pracownikiem. To także do osób z działu kadr należą kwestie urlopów, tym samym także czasu pracy, oni również zajmują się prowadzeniem listy płac i kwestie dotyczące zasiłku chorobowego i podstawy jego wymiaru. Również obliczanie wynagrodzenia odpowiednio do umów cywilno-prawnych należy do zatrudnionych w kadrach czy też znacznie ostatnio bardziej popularnym HR.

human-1181577_1280Jakie warunki należy spełniać, by zostać zatrudnionym na posadzie w tym dziale? Nie obejdzie się bez perfekcyjnej znajomości prawa pracy – zwłaszcza kwestii urlopów, wynagrodzeń, rekrutacji, wszelkich potrzebnych w zakładzie pracy dokumentów. Osoba zatrudniona w kadrach musi znać również bardzo dobrze obowiązki pracownika i pracodawcy, a także ich odpowiedzialności – nie można zapominać także o bezpieczeństwie i higienie pracy, nawiązywaniu i rozwiązywaniu jej stosunku oraz kwestii rozliczeń publiczno-prawnych.

Jeśli chodzi o wykształcenie takiego pracownika, absolutne minimum to wykształcenie średnie, chociaż wyższe wykształcenie magisterskie również jest mile widziane. Tym bardziej godne uwagi są studia w tym kierunku, między innymi na zarządzaniu zasobami ludzkimi czy pokrewnymi, nie bez znaczenia będą również kursy i szkolenia dotyczące tych zagadnień, które na pewno okażą się przydatne w dalszej pracy.

Jeśli chodzi o termin HR, czyli human resources, obecnie rozdziela się go i tym samym rozgranicza HR miękki i twardy. Twardym HR nazywamy działy, w których pracownicy zajmują się przygotowywaniem umów i postanowień, aneksów, prowadzeniem akt osobowych czy rozliczeniami z urzędami skarbowymi czy ZUS’em. To tutaj dba się także o dopilnowanie urlopów – generalnie rzecz biorąc jest to więc dział, który ma pod swoją pieczą sprawy administracyjno-prawno-płacowe. Z kolei miękki HR zajmuje się organizacją szkoleń i kursów – słowem dba o kapitał, którym są ludzie – inwestując w niego, stara się osiągnąć dla firmy dalsze zyski.

Łatwo więc zauważyć, że oba działy mają sporo pracy – w każdej większej firmie jednak taki zespół jest niezbędny, także małe firmy potrzebują chociaż jednej osoby zajmującej się takimi kwestiami – wymagają one jak już wiemy sporej wiedzy – nawet kilku pracowników zapewnia takiej osobie zajęcie na pełen etat – jej posiadanie jest niezbędne. Jeżeli pragniesz dowiedzieć się czegoś więcej na teamat pracy w tak zwanych kadrach odwiedź tą stronę.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *